کد مطلب:234314 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:168

زمین پاکیزه
و اعلم ان الجسد بمنزلة الارض الطیبة متی تعوهدت بالعمارة و السقی من حیث لا یزداد فی المآء فتغرق و لا ینقص منه فتعطش دامت عمارتها و كثر ربعها و زكی زرعها و ان تغوفل عنها فسدت و لم ینبت فیها العشب.

بدان كه بدن آدمیزاد بمنزله زمین پاكیزه ایست اگر هنگامیكه خواستی بعمارت و آبیاریش بپردازی اعتدال را رعایت كردی نه آنقدر آب دادی كه غرق شود و تبدیل بیك باطلاق و یك پارچه لجن گردد و نه آن اندازه دریغ كردی كه تشنه و خشك بماند این چنین زمینی همیشه آباد و معمور خواهد بود، حاصلش فراوان و بهره اش پاكیزه است ولی اگر درباره آن غفلت شود تباه میگردد و دیگر سبزه ای در آن نخواهد روئید.

تا آنجا كه تاریخ یاد دارد بلكه جلوتر تا آنجا كه تصور میرود دنیا صحنه مبارزه با ایادی مرگ بوده است از نقطه نظر فلسفی تمام فعالیت ها و جنبش ها از هر موجودی حتی از موجوداتیكه بتصور ما جامد و مرده اند (زیرا آنها از نظر دقیق علمی فیلسوف زنده و متحركند) برای جنگیدن با لشكر مرگ و گریختن از این دشمن هستی و زندگی است.

ولی میان آنها بشر بیش از همه سر و صدا راه انداخت زیرا زیادتر از همه دستخوش ایادی مرگ و نابودی شد.

ساختن خانه ها دوختن جامه ها، حفر، خندقها برگرد شهرها



[ صفحه 96]



كندن چاهها، احداث معموره ها، ایجاد تمدن ها، تأسیس دولت ها اختراع صنعتها، حربه های سرد و گرم تا بمب اتم و هیدرژن تمام بمنظور مبارزه با لشكر مرگ است.

تأسیس بیمارستانها تكامل طب و بهداشت و كشف داروها نیز بهمان منظور بسط یافته است.

ولی چنانكه می بینیم محروم آدمیزاد كه هر چه بیشتر جست كمتر یافت آنچه زیادتر مبارزه كرد بیشتر تلفات داد تا آنجا كه ناچار از طلب زندگی دائم چشم پوشید و بكمی از آن راضی شد و برای دلجوئی از خود فریاد زد، نوشت و انتشار داد، عمر طبیعی بشر هفتاد سال است فوقش صد سال است ولی افسوس كه از همین مدت مختصر هم بیشتر محرومند و كسانیكه بآن میرسند بخوشی رسیدن بفوز عظیم و كامیابی بزرگ جشن ها بر قرار میسازند و عكس آنها در مجلات منتشر میگردد.

اخیرا كتابهائیكه رمز طول عمر را وانمود میكند بسیار نوشته شده و بسیاری از مطالب آنها مفید و با حقیقت است الا آنكه بیشتر این كتابها با امیدواری كه بطول عمر میدهند دوران زندگی بشر را در صد سال یا كمی بیشتر محدود میكنند البته این را نقص آنگونه كتابها نمیدانیم بلكه بعكس این خود دلیل تكامل و استتمام دانش است ولی میخواهیم با مراجعه بآثار و تعلیمات پیشوایان دین از جمله همین كتاب امیدواری شما بیشتر باشد و اصولا عمر بشر را تا سر حد لا یتناهی فرض كنید.

آری اگر نه آن بود كه طبق اصول علمی حكمت اجسام رو بزوال



[ صفحه 97]



و مطابق اشارات كتابهای آسمانی عالم فانی است ادعای آن میكردیم كه بشر میتواند همیشه زنده بماند.

باری اگر انسان نمیتواند همیشه زنده بماند میتواند خیلی بیشتر از آنچه گفته و نوشته و حدس زده اند زندگی كند تا آنجا كه بشود از او بیك زنده دائم (مجازا)تعبیر كرد این موفقیت در سایه تدبیر عاقلانه در امور غذائی بدن بدست میرسد.

این نویدی است كه نوشته امام هشتم شیعیان بهواداران طول عمر میدهد.

بدن آدمیزاد را تشبیه بیك قطعه زمین پاكیزه ای فرموده كه آبادی آن باعتدال در آبیاری آنست اعتدال در آبیاری زمین را برای همیشه معمور میدارد پس تعامل در مزاج نیز بخشاینده سلامتی دائم و زندگی جاودانست. «كلمه» دامت عمارتها متضمن همان معانی است كه از جمله (زندگانی دائم) فهمیده میشود.

پس غذا و تدبیر و اعتدال در آن رمز طول عمر و زندگی دائم است.

اگر طالب عمر دراز و خواهان سلامتی دائمیم باید باور كنیم كه قاتل ما شكم ما است گاهی از گرسنگی خون ما را میمكد و گاهی از سیری و امتلاء طغیان كرده شاهرگ ما را میزند.

در اینكه بیشتر از امراض بر اثر پر خوری است جای صحبت نیست، ما بیش از اندازه میخوریم پیشتر از گرسنگی میخوریم لذا خیلی كمتر تصور میرود عمر میكنیم خیلی از مرگ و میرها بر اثر پرخوری است. بقول دكتر گیلوردهاوزر اشخاص پر خور عمر



[ صفحه 98]



خود را كوتاه میكنند زیرا هر گره ای كه در دور كمر به نسبت دور سینه زیاد شود یكسال از عمر آدمی را كم میكند.

چیزی را كه باید توجه داشت موضوع كم خوری است كم خوریها بیشتر نه از نظر كمیت است بلكه از جهت كیفیت است، غذاهای ما غالبا فاقد مواد لازم و ویتامینها است اشتباهات بزرگ بعضی از مكتشفین و اساتید علم طب و افراط كاریهای ما در تقلید از اروپائیان موجب شده است كه غذای زنده و سالمی نداشته باشیم یعنی از نظر كیفیت غذائی گرسنه بسر ببریم.



[ صفحه 99]